Shadow coach
Magyarországon még mindig vannak olyan cégek, amelyeknél a dolgozók furcsán néznek azokra a vezetőkre, akik segítséget kérnek munkájukhoz, például "felfogadnak" egy úgynevezett segítő árnyékot (shadow coachot). Az ilyen üzleti edző akár napokon át szegődik a menedzser nyomába, hogy végigkövessen egy vagy akár több munkafolyamatot.
A shadow coaching az egyik legnépszerűbb és legrégebb óta használt coaching eszköz a több százból. Az Egyesült Államokban már az 1980-as évektől használják, hazánkban pedig az ezredforduló környékén terjedt el. Ugyanakkor Torma Kálmán, a Cegos Kft. partnere szerint a módszertan már maga a coaching megjelenése előtt létezett, csak akkor még személyes konzultációnak hívták. Vagyis azt, hogy megfigyelnek vezetőket a vezetési környezetükben, és ezek alapján visszajelzéseket adnak, már nagyon régóta, szinte a cégek megjelenése óta alkalmazzák.
A módszer lényege, hogy egy coach megfigyeli a vezetőt, miközben mindennapi munkája során a munkatársaival dolgozik, árnyékként követve őt, majd elmondja, hogy mi az, amit ő lát, ahhoz képest, hogy a vezető vélekedik magáról, és a kettő elgondolást összehasonlítja. A megfigyelés akár több napon, vagy egy héten keresztül is tarthat, teljes munkaidőben is, amikor a vezető beszélget ebédidőben, értekezletet vagy előadást tart.
De létezik úgynevezett szűkített shadow coaching is, vagyis amikor valamilyen speciális helyzetben figyelik meg a vezetőt, majd kiértékelik, hogy miként felelt meg a követelményeknek. Eközben a coach jegyzeteket készít, tartalomelemzést végez, és különböző kategóriák alapján elemzi a látottakat.
A shadow coaching alapvetően négy nagy blokkra osztható. Az első egy előkészítő fázis, amikor az ügyfél definiálja a coachnak az elvárásait, azaz hogy mire figyeljen. Ez nagyon széleskörű lehet, van, hogy a coachnak arra kell kihegyeznie a megfigyelést, hogy az ügyfél hogyan kommunikál bizonyos szereplőkkel, vagy általában milyen az elfogadottsága az adott csoportban, vagy akár konfliktuskezelést, időgazdálkodást is lehet megfigyelni.
Annak megfelelően, hogy miről szeretne az ügyfél visszajelzést kapni, azon alapul a második fázis. Azaz ha például az időgazdálkodásáról szeretne, akkor lehet, hogy egy egész napon át kíséri a coach, de ha például a prezentációs technikáján fejlesztene, akkor lehet, hogy elég beülnie a coachnak egy konferenciára és ott fél órát hallgatni, nézni az ügyfelet.
A módszer lényege, hogy egy coach megfigyeli a vezetőt, miközben mindennapi munkája során a munkatársaival dolgozik, árnyékként követve őt, majd elmondja, hogy mi az, amit ő lát, ahhoz képest, hogy a vezető vélekedik magáról, és a kettő elgondolást összehasonlítja. A megfigyelés akár több napon, vagy egy héten keresztül is tarthat, teljes munkaidőben is, amikor a vezető beszélget ebédidőben, értekezletet vagy előadást tart.
De létezik úgynevezett szűkített shadow coaching is, vagyis amikor valamilyen speciális helyzetben figyelik meg a vezetőt, majd kiértékelik, hogy miként felelt meg a követelményeknek. Eközben a coach jegyzeteket készít, tartalomelemzést végez, és különböző kategóriák alapján elemzi a látottakat.
A shadow coaching alapvetően négy nagy blokkra osztható. Az első egy előkészítő fázis, amikor az ügyfél definiálja a coachnak az elvárásait, azaz hogy mire figyeljen. Ez nagyon széleskörű lehet, van, hogy a coachnak arra kell kihegyeznie a megfigyelést, hogy az ügyfél hogyan kommunikál bizonyos szereplőkkel, vagy általában milyen az elfogadottsága az adott csoportban, vagy akár konfliktuskezelést, időgazdálkodást is lehet megfigyelni.
Annak megfelelően, hogy miről szeretne az ügyfél visszajelzést kapni, azon alapul a második fázis. Azaz ha például az időgazdálkodásáról szeretne, akkor lehet, hogy egy egész napon át kíséri a coach, de ha például a prezentációs technikáján fejlesztene, akkor lehet, hogy elég beülnie a coachnak egy konferenciára és ott fél órát hallgatni, nézni az ügyfelet.